sábado, noviembre 23, 2024

Els subministraments bàsics i les telecomunicacions concentren el 45% de les reclamacions de consum a la vegueria de Girona

Durant el 2022, l’Agència Catalana del Consum va atendre 7.288 consultes i va gestionar 3.612 reclamacions, de les quals el 49% es van resoldre per la via de la mediació o l’arbitratge

En matèria de control de mercat, l’Agència va gestionar 209 denuncies i va realitzar 856 actuacions inspectores a les comarques gironines

Els subministraments bàsics –principalment l’electricitat– i els serveis de telecomunicacions i internet concentren el 45% de les reclamacions de consum a la vegueria de Girona el 2022. En global, durant l’any passat, l’Agència Catalana del Consum, del Departament d’Empresa i Treball, va gestionar un total de 3.612 reclamacions, de les quals el 48,7% es van resoldre per la via de la mediació o l’arbitratge. Aquestes són algunes de les dades principals que s’extreuen del Balanç d’actuacions 2022 de l’Agència a les comarques gironines, que per primer cop es presenten amb la distribució per vegueria.

Les companyies energètiques i les de telefonia encapçalen la llista d’empreses amb més reclamacions

El sector dels subministraments bàsics és el que concentra més reclamacions, amb el 29,8%, bloc en què destaquen amb gran diferència les incidències relacionades amb el subministrament elèctric. Pel que fa a la resta de sectors amb més reclamacions, els serveis de telecomunicacions i internet n’acumulen el 15,2%; altres serveis generals de consum com ara gimnasos, serveis mèdics o serveis de reparacions i reformes el 12,9%; les incidències relacionades amb la compra de productes com ara vehicles, mobles o electrodomèstics el 12,6% i els transports el 8,3%, entre d’altres.

Les companyies energètiques i les operadores de telefonia encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a Girona: Naturgy Iberia, amb 256; Endesa Energia, amb 203; Vodafone, amb 148; el grup Telefónica, amb 134; i Orange, amb 132. La resta d’empreses que han acumulat més reclamacions són Energia XXI Comercializadora de Referencia, Vueling, Edistribución Redes Digitales i Vaciones Edreams.

El 49% de les reclamacions s’han resolt per la via de la mediació o de l’arbitratge de consum

Del total de reclamacions gestionades per l’Agència Catalana del Consum a la vegueria de Girona, el 48,7% s’han resolt mitjançant mecanismes extrajudicials, voluntaris i gratuïts: 1.557 casos per la via de la mediació i 204 per la via de l’arbitratge de consum.

Els sectors en què es resolen més reclamacions són els serveis d’electricitat, gas i aigua i els serveis de telefonia i internet i, en menor mesura, els transports.

7.288 consultes de consum ateses

Amb relació a les consultes, l’Agència n’ha atès un total de 7.288, relacionades principalment amb els serveis d’electricitat, gas i aigua (29,2%), la compra de productes (14,9%) i els serveis financers (14,2%).

209 denúncies i 856 actuacions inspectores

L’any 2022, els consumidors i les consumidores de Girona van presentar un total de 209 denuncies a l’Agència, relacionades principalment amb serveis de viatge i oci; seguit de serveis generals de consum; incidències relacionades amb productes, sobretot roba, aparells electrònics i electrodomèstics; serveis immobiliaris o subministraments bàsics, especialment pel servei d’electricitat.

Així mateix, la Secció de Consum de l’Agència a Girona va realitzar un total de 856 actuacions inspectores i de control de mercat a la vegueria, que representen prop del 12% de les inspeccions dutes a terme en el conjunt de Catalunya. El 68% de les inspeccions a Girona es van iniciar arran de denúncies de la ciutadania o de comunicacions d’altres organismes públics. Aquestes actuacions han derivat en 69 expedients resolts amb sanció, per import total de 226.830 euros. La inclusió de clàusules abusives en els contractes o l’exercici de pràctiques que comporten un desequilibri entre l’empresa i el consumidor són la infracció sancionada amb un import més alt; seguit de la negativa o la resistència per part de les empreses a subministrar dades a la inspecció de consum i, en tercer lloc, l’adulteració, frau o engany a les persones consumidores.

https://ancora.cat/2023/07/20/els-subministraments-basics-i-les-telecomunicacions-concentren-el-45-de-les-reclamacions-de-consum-a-la-vegueria-de-girona/

Artícles relacionats

Últimes notícies