martes, octubre 1, 2024

Síndic de Greuges

JOSEP RIUS i GRANÉS

  • OBJECTIUS
    Vaig néixer a Moià, i per qüestió de feina, vaig venir a St. Feliu als 24 anys a fer de professor al Col·legi  Sant Josep i aquí em vaig jubilar. Un cop arribat a aquest status, l’Ajuntament em va proposar substituir com a Síndic de Greuges a en José Luís Mayo desprès que aquest hagués complit els 10 anys de càrrec que permet la llei (5+5), l’any 2016. Vaig demanar certes condicions que em varen ser acceptades, com la independència total, un espai fora de l’edifici consistorial amb el personal adequat, i l’acceptació absoluta de la meva persona per part de tots els partits polítics. Tot això es va acceptar, i el juny de l’any passat un cop complits els 5 primers anys, l’Ajuntament em va proposar continuar amb les mateixes condicions. Aquest personatge (lliure en cada municipal d’existir o no) rutlla des del 2005. En tot Catalunya no arribem a 50. Ciutats molt més grans que St. Feliu no tenen aquesta figura, com per exemple Figueres, Banyoles o Tarragona. Crec que es quelcom encertat, perquè reforça la democràcia. Entre tots els síndics catalans tenim una interconnexió per ajudar-nos en casos concrets o nous per nosaltres. Aquest any 2021 vàrem atendre 370 casos. La nostra missió és VETLLAR PELS DRETS DELS CIUTADANS EN RELACIÓ A L’ACTUACIÓ DE L’ADMINISTRACIÓ LOCAL. Quan els ciutadà té qualsevol problema amb aquesta administració, pot venir a nosaltres per intentar solucionar-les, excepte quan està en ma de la justícia, tot i que si el cas s’ha de derivar a l’advocacia, nosaltres li gestionem. També ajudem a la gent gran principalment quan es veuen “obligats” a fer gestions digitals, ja que ningú pot obligar al ciutadà a fer aquestes gestions per internet.
  • QUANTITAT D’ASSOCIATS

Podríem dir que els associats son la completa població de Sant Feliu de Guíxols, ja que som un servei exclusiu per ells, però dir associat en el sentit que normalment pensem, cap.

  • COM US HA AFECTAT LA PANDÈMIA?

Evidentment, durant el confinament es va haver de treballar des de casa. Totes les queixes rebudes varen ser fetes a través d’internet o telèfon. Quan ja vàrem poder venir aquí, i sempre amb totes les mesures corresponents, es va continuar fent la tasca com s’havia fet sempre.

  • HEU REBUT ALGUN TIPUS D’AJUT?

Totes les mesures contra la pandèmia varen anar a càrrec de l’Ajuntament, òbviament. I també qualsevol tasca a fer dins de la Casa Albertí que és on estem ubicats. L’Ajuntament s’encarrega dels emoluments del personal administratiu. 

  • QUINES SON LES VOSTRES NECESSITATS?

Estem satisfets quan la gent està satisfeta. Mai tenim un no per ningú. Ens agradaria que hi hagués més celeritat a l’hora de contestar per part del funcionariat, d’una part d’aquest, tot i que considerem que la seva feina la fan força bé en un % elevat. Tenen la obligació de contestar en un període de temps comprensible, i aquest és un dels problemes amb el qual ens trobem més sovint.

  • ALGUNA REFLEXIÓ FINAL?

Tenim per sistema deixar parlar a la persona que ve, per molt enfadada que estigui, que es pugui esplaiar. Un cop ha explicat el seu problema, entrem nosaltres fent-li veure els camins a seguir. No tenim la vareta màgica per solucionar-ho tot, però si sabem com encaminar-la per que ho solucioni. Intentem recomanar accions com crear una ordenança per substituir possibles sancions per treballs comunitaris, i creiem que és un gran encert. Des d’aquí fem extensiu a tota la ciutadania el nostre servei, que és municipal i gratuït. 

https://ancora.cat/2022/08/09/sindic-de-greuges/

Artícles relacionats

Últimes notícies