Després del primer confinament, quan les escoles de tot el país van haver de tancar, l’equip de la Biblioteca Octavi Viader i Margarit va estar pensant en una solució perquè l’alumnat de les escoles de la ciutat no es quedessin sense l’opció de poder accedir a la lectura, una de les eines pedagògiques més importants per assolir l’èxit educatiu.
És per això que es va treballar al voltant de dues línies d’actuació que unides aportarien als possibles nois i noies confinats uns lots de lectura per a treballar aquest àmbit de la seva educació d’una manera pedagògica, lúdica i dinàmica.
Aquestes dues línies d’actuació han estat, per una banda, fer una acurada selecció de llibres per a un confinament, extrets del mateix fons de la biblioteca. S’han triat paquets de tres llibres per a cada alumne en què s’intenta abraçar diversos gèneres com la ficció, les diferents matèries com les ciències, la història o la tecnologia i el còmic. Cada nivell escolar, a més a més, té el seu lot de llibres específics i adequats a la seva edat. L’objectiu és que els infants puguin tenir llibres físics a casa durant els dies que s’hi hagin de confinar ja que és segur que no a totes les cases hi ha llibres ni biblioteques personals.
L’altra línia d’actuació ha estat crear uns quaderns de lectura, un específic per a cada cicle de primària (inicial, mitjà i superior), amb fragments d’una selecció de llibres per despertar l’interès lector dels receptors d’aquest material. La proposta no només busca la lectura dels fragments, sinó que va més enllà, ja que cerca la reflexió dels seus lectors dins del seu nivell educatiu d’una forma amena amb l’objectiu de despertar el gust per la lectura a través del joc i la reflexió. A més també estan plantejats com a rutes lectores en què un text o un llibre et porta a un altre i es van enllaçant.
Amb els quaderns de lectura es busca la idea que tot el grup tingui el mateix quadern per fomentar la cohesió malgrat que cadascú estigui tancat a casa seva. S’han fet en paper per evitar la bretxa digital donat que hi ha nois i noies que no tenen accés a internet a casa; tanmateix, hi ha propostes que es poden completar buscant a la xarxa per aquell alumnat que en disposi.
Amb aquestes “lectures per a un confinament” s’omple el buit lector i educatiu que puguin tenir l’alumnat durant els dies de confinament, a més donar un plus d’entreteniment per mitjà de la lectura.
Festa de Sant Baldiri de Solius de Santa Cristina d’Aro